Wszystkie naprawy blacharsko-lakiernicze czy też modyfikacje naszego samochodu pod tym względem, jak chociażby wycięcie otworów w blachach na przeprowadzenie CAI wymagają późniejszego zabezpieczenia przed rdzą. Jeżeli zlekceważy się ten moment to można być pewnym, że po kilku miesiącach w tych miejscach pojawi się rdza!
O ile w chociażby klimacie kalifornijskim trudno uświadczyć zardzewiałe samochody wymagające remontu generalnego blachy ze względu na rdzę czy też patrząc znacznie bliżej, na Hiszpanię, gdzie również sytuacja jest podobna, o tyle w Polsce mamy do czynienia z wieloma czynnikami wpływającymi na szybkie występowanie i postępowanie rdzy – między innymi mamy zimę z ulicami posypywanymi agresywną solą. Właśnie z tego powodu niezwykle ważne jest zabezpieczenie blachy, po nawet najmniejszych naprawach czy modyfikacjach.
Cynk w sprayu
Jednym z najlepszych związków chemicznych wiążących się z blachą i zabezpieczającym ją przed pojawieniem się rdzy jest cynk dostępny w formie sprayu. Cynk w sprayu to przeważnie mieszanka cynku (minimum 90% opakowania w zależności od producenta) z aluminium.
Właściwości?
Niezależnie od producenta cynku w sprayu możemy mówić tutaj o estetycznej ochronie antykorozyjnej, która posiada bardzo dobrą przyczepność do podłoża, a tym samym ochronie odpornej na późniejsze warunki, w których przyjdzie jej „pracować”. Jednocześnie warto pamiętać o tym, że cynk w sprayu odporny jest na temperaturę do 120 stopni Celsjusza i po wyschnięciu może być bez przeszkód lakierowany – sam cynk w sprayu powinniśmy traktować jedynie jako pierwszą warstwę ochronną, a następnie pokryć go już właściwymi lakierami.
Ile to kosztuje?
Wbrew pozorom cynk w sprayu nie jest wcale preparatem drogim, na który nie mógłby sobie pozwolić przeciętny Kowalski – w zależności od sklepu przyjdzie nam zapłacić za puszkę o pojemności 400-500 mililitrów od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.
Jaki producent?
Często pojawiającym się pytaniem jest to o wybór producenta najlepszego cynku w sprayu – wbrew pozorom na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż wszystkie cynki w sprayu mają bardzo podobny skład chemiczny. Jeżeli jednak chcemy się na coś decydować to warto porównać ilość cynku u poszczególnych producentów i wybrać preparat z jego największą zawartością.
Podsumowując, cynk w sprayu jest dobrą ochroną antykorozyjną, jeżeli tylko zadbamy o niego na pierwszym etapie naszych ingerencji w blachę samochodu. Jeżeli zaniedbamy ten moment to możemy być pewnie tego, że po jakimś czasie zobaczymy rdzę, która może spowodować osłabienie konstrukcji samochodu!
Tekst powstał we współpracy ze sklepem Lakiery24.com