Posiadanie własnego pubu to dla wielu osób sposób na połączenie przyjemnego z pożytecznym, pracy z pasją. Kreowanie nietuzinkowego, wyjątkowego klimatu, komponowanie menu, projektowanie wystroju – wszystko to wymaga nieco wysiłku, ale również sprawia dużo radości. Mniej wesołą stroną całego przedsięwzięcia są formalności, bez których niestety się nie obejdzie. Jakie zatem wymagania należy spełnić, aby móc bez przeszkód prowadzić własny pub?
Działalność gospodarcza
Aby legalnie prowadzić pub i zatrudniać pracowników, trzeba zarejestrować działalność gospodarczą. W tym celu składamy wniosek w CEIDG. Otrzymujemy wówczas NIP, REGON, a także dokonujemy wyboru formy opodatkowania i ubezpieczenia. Formularz możemy wypełnić i wysłać online – potrzebny będzie do tego kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany w ePUAP. Możemy również wydrukować wniosek lub pobrać gotowy druk w urzędzie gminy i po wypełnieniu złożyć go osobiście. Po zarejestrowaniu działalności w ciągu maksymalnie 7 dni należy zgłosić siebie i swoich pracowników do ubezpieczenia w ZUSie.
Odpowiedni lokal
Jako że pub zalicza się do lokali gastronomicznych, miejsce, w którym się znajduje, musi spełniać określone wymogi prawa budowlanego i przepisy sanitarne. Dlatego już na etapie wyboru lokalu najlepiej konsultować się ze specjalistą, który pomoże nam ocenić, czy wybrane pomieszczenia nadają się do prowadzenia tego rodzaju działalności lub jaki będzie zakres ewentualnego remontu. Dzięki temu łatwiej nam będzie oszacować koszty związane z otwarciem pubu.
Inspekcja sanitarna, czyli Sanepid
Wizyta Sanepidu, a zwłaszcza niezapowiedziana kontrola, to wydarzenie, które spędza sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy, nawet najporządniejszemu. Warto zatem skrupulatnie się do tego przygotować, zaczynając już w momencie wykańczania pubu i kompletowania wyposażenia. Należy zadbać o łatwo zmywalne powierzchnie, wykonane z nietoksycznych materiałów, o odpowiednią ilość zlewozmywaków i lodówek do przechowywania produktów (w zależności od tego jak bardzo rozwinięta będzie oferta żywieniowa pubu – czy zamierzamy poprzestać na prostych, szybkich przekąskach, czy też chcemy zaserwować klientom bardziej skomplikowane dania). Przed oficjalnym odbiorem lokalu przez Sanepid trzeba również skompletować niezbędną dokumentację: książeczki zdrowia pracowników, projekt lokalu (najlepiej wykonany przez fachowca), badania jakości wody, potwierdzenie DDD (dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji) oraz umowę na wywóz śmieci.
Pozwolenie na sprzedaż alkoholu
Dokument, bez którego prowadzenie pubu jest niemożliwe, to zezwolenie na sprzedaż alkoholu, zwane potocznie koncesją. Jest ono wydawane przez burmistrza, wójta lub prezydenta miasta. Wniosek o przyznanie koncesji na alkohol składa się w urzędzie miasta lub gminy, wraz z odpowiednimi załącznikami: potwierdzeniem własności lokalu (lub umową najmu), potwierdzenie rejestracji działalności gospodarczej oraz zaświadczenie z Sanepidu. Początkowa opłata za wydanie koncesji składa się z 3 części i wynosi łącznie ponad 3000 zł. Ubiegając się o koncesję, warto mieć już wybranego dostawcę – najlepiej, jeśli jest to duża, sprawdzona hurtownia (np. http://alkohole.eurocash.pl), ponieważ zakup alkoholu z pewnych, legalnych źródeł to jeden z warunków utrzymania koncesji.