Ciekawe

Jak odpowiednio przeprowadzić ocenę pracownika?

Każdy pracownik podlega ocenie. Nie jest to łatwy czas zarówno dla managerów, jak i samych pracowników i obie strony powinny być merytorycznie przygotowane. Dlatego dla wszystkich managerów czy innych specjalistów z branży HR polecane jest szkolenie z oceny pracownika.

Szkolenie z oceny pracownika – liczy się efekt

Szkolenie z oceny pracownika jest niezwykle ważne, aby móc sprawiedliwie ocenić pracownika. Warto tutaj kierować się wiedzą merytoryczną, zatem każdy słuchacz będzie umiał zaplanować i przeprowadzić rozmowę oceniającą, a także kontrolować jej przebieg.
Celem oceny jest zwiększenie zaangażowania pracowników, zatem w żadnym wypadku nie może mieć ona charakteru krytycznego. Jest to także narzędzie motywacyjne, zatem warto postawić na odpowiednią komunikację, która musi opierać się na wzajemnym szacunku i słuchaniu. W żadnym wypadku nie można dać się sprowokować czy też podnosić głosu. Obrażanie czy inwektywy w stosunku do pracownika są absolutnie zabronione.

Jak przeprowadzić rozmowę oceniającą?

Na samym początku należy zaplanować rozmowę oceniającą, zatem należy ustalić termin, aby każda ze stron miała czas na przygotowanie się. W tym czasie manager powinien zadbać o strukturę rozmowy. Warto także postawić na zaplanowanie ścieżki rozwoju zawodowego pracownika i zmotywowanie go do bardziej efektywnej pracy.
Warto więc przeprowadzać symulacje takich rozmów. Do tego celu należy wykorzystywać arkusze oceny okresowej. Dopiero po merytorycznym przygotowaniu można przejść do przeprowadzania oceny pracowników.

Aspekt psychologiczny a ocena pracowników

Wyróżnia się 3 typy osobowości, zatem należy dobrać sposób przeprowadzania rozmowy oceniającej do nich. Pracownicy, którzy mają niską samoocenę są bardzo podatni na krytykę. Zatem należy wzmocnić ich samoocenę i zachęcić do wzmożonej pracy.
Osoby z negatywnym nastawieniem mogą wykazywać skrajne emocje. Jednak to prowadzący nie może im ulegać i gdy rozmowa nie przynosi odpowiedniego efektu, nadal nie można się zniechęcać. Warto zachęcić pracownika do zmiany postawy, a gdy jest to niemożliwe należy ją po prostu zaakceptować.
Osoby bardzo dużym ego często są nielubiane. Należy jednak pamiętać,, że przy ocenie nie można być absolutnie uprzedzonym. Nie można także zniechęcać się do takiego pracownika, ale zachęcić go do większej pracy nad sobą, która będzie przekładała się na zdecydowanie lepsze efekty. Taka rozmowa nie może być nastawiona na krytykę, czy też pochopną ocenę, która mogłaby być krzywdząca dla pracownika.
Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na sebastiantrzaska.pl

Previous ArticleNext Article
fotel balkonowy meble ogrodowe nowoczesne etc-sa.com